Nov 27

Internetmarketing inzetten of ambtenaar worden

De kredietcrisis draait op volle toeren
De kredietcrisis draait op volle toeren. De politiek en de media doen er alles aan om er een succes van te maken, en het zal ze lukken ook. Wel een recessie of net niet? Het consumentenvertrouwen daalt in ieder geval. Ik las laatst zelfs dat sommigen onder ons al twijfelen om een kerstboom te kopen. Maar als klap op de vuurpijl is het de Volkskrant die adviseert om nog snel ambtenaar te worden.

Moet je echter als ondernemer mee in de teneur? Zijn er geen kansen meer, moet de handdoek bij voorbaat al de ring in? Natuurlijk niet. Er zijn veel kansen en er ontstaan er nog veel meer. Uiteraard moeten we met zijn allen op de kosten letten, maar vooral moeten we goed nadenken over hoe we deze kosten uitgeven. De vraag daarom voor elke ondernemer: waar zet ik mijn marketingbudget op in?

De eerste crisis met volwassen internetkanaal
Het is de eerste financiële crisis met het internetkanaal als volwassen en volwaardige entiteit. Internet biedt de kans om een specifieke doelgroep op te zoeken met doelgerichte acties. Internet is daarmee een zeer uitgelezen weg om marketinginvesteringen te meten.

Het IAB (Interactive Advertising Bureau Nederland) heeft samen met twintig internetexploitanten cijfers gepubliceerd die laten zien dat de nettobestedingen voor online displayadvertentie in Q3 2008 – ten opzichte van Q3 2007 – gestegen zijn met 18,1% naar een bedrag van €38,8 miljoen. Uit dezelfde cijfers blijkt verder dat de sectoren Retail, Personeel en de zakelijke dienstverleners de sterkste stijgers zijn met respectievelijk +41%, +41% en +22%.

Wat is internetmarketing?
Alles goed en wel, maar wat moet je met deze informatie? Wat moet je met internetmarketing? Allereerst is het handig om te weten wat internetmarketing precies is. Volgens Wikipedia is Internetmarketing (ook welonline marketing of e-marketing genoemd): ‘de marketing van producten of diensten via Internet’.

Internetmarketing is een samengaan van techniek, design, ontwikkeling, adverteren en verkoop. Tot internetmarketing wordt onder andere gerekend: zoekmachine-optimalisatie, e-mailmarketing, referral marketing, blogmarketing en virale marketing. Het unieke voordeel van deze internetmarketing is dat het relatief goedkoop is om via een nationaal of internationaal platform te adverteren.

Maar is een goede website internetmarketing? Het is zeker een goede (ja, haast onvermijdelijke) basis. Maar er komen meer mensen niet op je website dan wel, terwijl de potentiële doelgroep absoluut op een of andere manier actief is op Internet. Met de juiste internetmarketingstrategie is deze te bereiken.

Breng je content waar je doelgroep is
‘Breng je content waar de doelgroep is’, dat is de nieuwe denkwijze die je daarbij gaat helpen. Is je doelgroep op LinkedIN aanwezig? Zorg er dan voor dat je profiel in orde is en zoek en benader het beoogde publiek direct. Zoekt je doelgroep via Google op specifieke zoekwoorden die op jouw van toepassing zijn? Zorg dan dat je een hoge Google ranking veroverd. Bestaat je doelgroep uit veel bloglezende mensen? Zorg dan dat je boodschap gezien wordt door rechtstreekse participatie.

Kortom, start vandaag nog met internetmarketing, of word ambtenaar!

2 reacties to “Internetmarketing inzetten of ambtenaar worden”

  • Goed stuk…..en ik koop zeker een boom en zal geen ambtenaar worden!

  • […] mijn column “Internetmarketing inzetten of ambtenaar worden” heb ik geschreven dat dit de eerste crisis is waarbij het internetkanaal een volwassen kanaal is. […]

Plaats een reactie

Je vindt me ook op:

Welkom op mijn blog

Leuk dat je hier bent! Je leest hier van alles over mijn leven. Privé en werk lopen door elkaar heen, net als in het echte leven ;)
-------------------------------------------------------------
Inspireren en kennis delen daar word ik blij van. Ik veroorzaak graag bewegingen. Dit doe ik door anders te kijken en te denken, door vaste patronen los te laten zodat nieuwe dingen ontstaan.
-------------------------------------------------------------
Geregeld spreek ik over de invloed van de netwerksamenleving op ondernemen en de samenleving.
-------------------------------------------------------------
Ik ben co-founder van:

Admium Fountainheads Permanent Beta Shareforce

Categorieën

Laatste twitter berichten