Meer succes met duidelijk inzicht in je Buyer Personas
Ben jij iemand die eenheidsworsten koopt? Zou communicatie rond eenheidsworsten jou überhaupt opvallen? Maar al te vaak gebruiken marketeers communicatie die ‘vlees noch vis’ is. Communicatie die door niemand gezien wordt of bewust genegeerd wordt. Het is zonde van de energie en je marketing-euro. Het moet relevanter en het moet specifieker, zorg voor de juiste context dan is de deal dichterbij dan je denkt. Kortom ken je Buyer Personas en verdien de aandacht!
In mijn Contentmarketing presentaties gebruik ik vaak dit voorbeeld van Red Bull om inzicht te geven hoe zij dat doen. In deze video zie je dit onderdeel:
“Buyer Personas are the most critical foundation
for every aspect of marketing”
David Meerman Scott
Contentmarketing is de nieuwe marketing, het is denken als een uitgever, het is het vertellen van verhalen, het delen van kennis, het maken van unieke content die aansluit bij je Buyer personas.
Voor effectieve communicatie heb je dus het inzicht nodig wie je Buyer Personas zijn. Het is de basis voor al je marketinginspanningen. Je moet weten met wie je gaat communiceren. Je moet weten wat hen beweegt, wat hun angsten zijn, welke behoeften en doelstellingen ze hebben op zowel persoonlijk als zakelijk vlak. Waar liggen ze ’s nachts wakker van? Veelal is er een DMU (decision making unit) waardoor er meerdere beslissers in het traject zitten. Allen hebben een andere rol, hebben andere behoeften en doelstellingen.
Begin met niet teveel Buyer Personas
De ervaring heeft mij geleerd dat je moet oppassen om in eerste instantie teveel Buyer Personas te benoemen. Het is vaak niet te organiseren om voor iedereen specifieke content te maken. Maak het jezelf niet te moeilijk in de eerste fase van het werken met Buyer Personas, want dat kan je ontmoedigen, content maken is nooit makkelijk. Zorg voor de inzichten in de belangrijkste en meest invloedrijke personas in het Buying Proces.
Be specific to be terrific
Pas op dat je niet teveel in algemeenheden blijft communiceren: Be specific to be terrific. Als je specifieke content maakt die aansluit, pas dan hebben de personas echt het gevoel dat ze begrepen worden. Doe je dat niet dan ben je onvoldoende relevant en krijg je de aandacht niet. Er zit een praktisch spanningsveld tussen te algemene en te specifieke content maken. Specifiek is wel heel goed, echter is het vaak niet uitvoerbaar in tijd, focus en geld daarnaast is het vaak ook niet goed te managen. Dus het maken van goede keuzes en zoeken naar de juiste balans is van essentieel belang.
Buying proces belangrijker dan je salesproces
Complexe sales processen worden verkort als er doelgericht content gepubliceerd wordt die afgestemd is op de verschillende Buyer Personas. Het gaat dan niet meer om jouw salesproces maar om volledig inzicht te krijgen in het Buying Proces van je klant. Maak content voor elk stadium van het beslistraject en bouw aan duurzame relaties met (on)bekende Buyer Personas.
Mocht je eens willen sparren over het inzichtelijk krijgen van jouw Buyer Personas, dan kun je me mailen, bellen, twitteren, etc 😉