May 9

Hoe word je ‘Wonderful’? (Alan Cooper)

Wat een rijkdom aan inspiratie staat er toch online en dat wordt alleen maar meer. Vooral wanneer organisaties zoals TheNextWeb Conferentie 2012 veel inspirerende sprekers op het podium plaatst met mooie verhalen. Deze sessie van Alan Cooper kwam ik tegen. In eerste instantie komt hij wat saai en belegen over maar zijn verhaal vind ik erg sterk. Een verhaal van oud naar nieuw. Een verhaal over leiderschap in de 20e eeuw, de eeuw van de industriële economie, en het vereiste leiderschap dat nodig is in de 21e eeuw, de eeuw van de ideeën en de bits en bytes. Hij start zijn sessie met de stelling dat het niet om technologie gaat. ‘What matters is getting people to desire your product, company, app, etc., desire through being wonderful.’.

Alan kan het weten hij is al 39 jaar aan het ondernemen en heeft altijd meebewogen met de tijd. Bill Gates heeft destijds Visual Basics van hem gekocht en nu begeleidt hij oa start-ups. Alan was de eerste die de gebruiker centraal stelde en niet de techniek. Hij geeft aan dat de wereld veranderd is, de wereld van atomen is ingeruild voor de wereld van bits en bytes. Technologie verandert alles en iedereen, je moet mee bewegen anders sta je straks met lege handen en dit is nog maar het begin. Je moet ‘wonderful’ willen zijn.

After the negative feedbackloop
Alan legt uit dat in de wereld van atomen er altijd een verband is tussen de verkoopprijs, de productie- en distributiekosten. Tevens is er een balans tussen de kwaliteit en de prijs. Hoe beter en mooier je iets wil maken hoe hoger de kosten. Deze negatieve feedbackloop zijn we kwijt in de wereld van bits en bytes. Er zijn geen additionele kosten meer. Of je je software nou voor één of één miljoen gebruikers maakt, er zijn geen extra productie- en distributiekosten.

If you can imagine, ‘they’ can it too
In dit ideeëntijdperk met ongekende technologische mogelijkheden kun je bouwen wat je verzint. Dus wat houdt je tegen om je ideeën uit te voeren? Hier zit wel de crux want als jij het kunt inbeelden dan kan iemand anders het ook. Veel bedrijven innoveren vanuit het oogpunt; Wat hebben we minimaal nodig om te starten, waar komen we mee weg? Volgens Alan verspillen veel bedrijven hier hun tijd mee. Je wordt met deze instelling nooit ‘wonderful’. Want ‘they’, zij, proberen het beste en mooiste te bouwen, de basis voor ‘desirable’. Zij hebben geen deadlines maar quality-lines, zij hebben geen tijd- en budgetdruk. Zij zijn de ondernemers en teams van de 21e eeuw. De ondernemers die vanuit hun passie en hart opereren. Iedereen is van nature creatief maar dit neemt af wanneer je onder druk creatief moet zijn  Zeg maar ‘dag’ naar de 20e eeuw, de eeuw die Alan gelijkstelt aan kostenreductie, het voorkomen van fouten, het voorkomen van tijdsverspilling en het investeren van tijd, geld en nietszeggende projecten, projecten die opgezet worden voor output die dient als input voor de boardmeeting.

Werkelijke innovatie voelt ongemakkelijk
Een goed idee kun je van te voren niet goed in schatten. Facebook, Twitter en Google waren waarschijnlijk vreselijk stomme ideeën aan het begin, alleen de ondernemers geloofde erin en wisten dat ze de wereld iets te bieden hadden. In een 20e eeuws bedrijf had dit nooit zijn voedingsbodem kunnen hebben. Want bij werkelijke innovatie voelt het management zich ongemakkelijk. De mens voelt zich van nature veel comfortabeler bij iets wat men kan overzien en wat bekend is. En als het in de cultuur van de organisatie gebakken zit om fouten te omzeilen dan is innovatie niet mogelijk, dan heerst de angst. Werkelijk innovatie is het omgekeerde van wat we gewend zijn. Het kan alleen plaats hebben in teams vol met zelfvertrouwen, teams die geen angst hebben voor missers en tijd willen verspillen, teams die gaan voor de quality-lines met eigen verantwoordelijkheden. De manager zijn taak is om dit te begeleiden en vertrouwen te hebben in de uitkomst.

Contact met je gebruikers is essentieel
Alan zegt het mooi; ‘Innovation is in the hands of the hands-on’. Je moet in direct contact staan met je gebruikers alleen dan weet je of je iets goeds in handen hebt.  ‘Industrial thinking’ is gelaagd, de managers in het hoger management nemen de beslissingen en het lager niveau zijn de werkers, de werkers die dagelijks in contact staan met de klant. Er is teveel afstaand ontstaan tussen de klant en de beslissers. In het nieuwe denken zijn alle lagen er tussenuit, staat de gebruiker echt centraal. Zij zijn de enige de kunnen bepalen of iets wonderful is en blijft.

Management is dood leve het management
Alan brengt in de video een toast uit op het nieuwe management. Volgens hem zijn vijf drivers van levensbelang om een goed team te bouwen, drie onderdelen komen uit het boek ‘Drive’ van Dan Pink.

Deze vijf drivers zorgen voor maximale moitivatie en creativiteit;

  • Autonomie
  • Mastery
  • Purpose
  • Recognition
  • Quality and compensation.

 

Can I be anymore wonderful?
Stel jezelf steeds de vraag: “Can I be anymore wonderful?” Want als jij het niet doen ‘they’  het wel.

Tot slot zegt Alan Bouw geen waarde op voor de aandeelhouders maar voor de mensen die er echt toedoen, je werknemers en hun kinderen. Lever werk zodat je een goede voorouder kunt worden.

Mijn advies. Bekijk de gehele video, want dit was mijn verslag er zit nog veel meer in 😉

Plaats een reactie

Je vindt me ook op:

Welkom op mijn blog

Leuk dat je hier bent! Je leest hier van alles over mijn leven. Privé en werk lopen door elkaar heen, net als in het echte leven ;)
-------------------------------------------------------------
Inspireren en kennis delen daar word ik blij van. Ik veroorzaak graag bewegingen. Dit doe ik door anders te kijken en te denken, door vaste patronen los te laten zodat nieuwe dingen ontstaan.
-------------------------------------------------------------
Geregeld spreek ik over de invloed van de netwerksamenleving op ondernemen en de samenleving.
-------------------------------------------------------------
Ik ben co-founder van:

Admium Fountainheads Permanent Beta Shareforce

Categorieën

Laatste twitter berichten