Sep 17

Verandering is de enige constante! Geef geen ruimte voor kapers

Verandering is de enige constanteDe Griekse filosoof Heraclitus zei het destijds al; ‘Verandering is de enige constante’. Heraclitus zou zijn ogen uit gekeken hebben als hij nu nog even mocht rondkijken. Wat zou hem het meest verrassen? De computer, het internet, de mobiele telefoon of de netwerksamenleving en de vrije toegang tot kennis? Het rijtje van verrassingen zou oneindig voor hem zijn. Want wat is er veel veranderd sindsdien. En hou je vast. We zijn er nog lang niet. De komende tijd gaat het nog veel sneller dan de periode hiervoor.

Veranderingen komen tot stand wanneer je ruimte geeft aan vernieuwing en innovatie. Dat ruimte geven zou volgens Heraclitus een constante moeten zijn in ons gedrag. En dat is waarbij hij nu zijn wenkbrauwen zal fronzen. Want velen zijn daar niet zo goed in. Zij houden graag vast aan het bekende en dat terwijl de anderen het onbekende allang verkennen. De muziekindustrie worstelt al jaren met het vasthouden aan het oude model. En zie daar, Apple kreeg alle ruimte om met iTunes die markt op te schudden en naar zich toe te trekken. Zo zullen nog vele markten en bedrijven verrast worden. KPN die zijn sms omzet ziet slinken door WhatsApp. En niet te spreken over Kodak die na 140 jaar dit jaar failliet ging. De ontwikkelingen gaan snel. Je moet in beweging blijven, want de enige constante is de verandering. Met andere woorden; normaal is niet normaal. Zodra je iets normaal vindt wat je doet dan ben je al bijna te laat in beweging gekomen. Geef ruimte voor verandering en geef geen ruimte voor andere kapers op de kust.

4 reacties to “Verandering is de enige constante! Geef geen ruimte voor kapers”

  • Wie zijn de kapers dan volgens jou?
    Dat lijkt me haaks op ruimte geven te staan?
    Of doen we dat dan selectief?

  • Hoi An,

    De kaper op de kust in het voorbeeld van de muziekindustrie was Apple met iTunes. Apple gaf ruimte en maakte innovatie mogelijk. De muziekindustrie was aan het navelstaren. Zij dachten dat normaal normaal was en bleven stilstaan en overigens nog steeds. Spotify krijgt ruimte voor hun online dienst. Veel CEO’s en managers geven wel ruimte voor noviteiten maar niet voor werkelijke innovatie. Met innovatie weet je niet wat de uitkomst is en op die uitkomst wordt te vaak gemanaged. En dan krijgen de kapers, die vaak uit hoeken komen die je niet verwacht, de ruimte.

    Gr JH

  • O zo herkenbaar.
    Sluit ook aan bij mijn ‘nomadisch leren’ concept: je weet nooit waar je uitkomt. Als je het resultaat tevoren vastlegt, mis je vaak the point.
    Mijn volgende boek (eerste is nog niet eens uit…) gaat richting nomadische organisatie: wat kunnen organisaties doen om zich te openen, werkelijke verandering en innovatie toe te staan. Wat denk jij?

    Dan kan ik mezelf ook ‘kaper’ noemen, t is nu organisatie-activist.
    groet,
    An

  • Je kunt ruimte geven vanuit een bestaande situatie. Je kunt ook overwegen om een stop-start situatie te creëren. Wat zou je doen als je geen ballast en verplichtingen hebt? Hoe zou je dit willen organiseren? En natuurlijk sluit dit aan bij je Why.

    Ken je Simon Sineks’ Golden Circle?
    http://www.youtube.com/watch?v=wMLSrqYk0UE

    Een heldere Why mist in de meeste organisaties. Een Why die inspireert en aanzet tot actie. De meeste weten wel wat ze doen en sommigen weten ook nog wel te vertellen hoe ze het doen, maar van het waarom hebben ze vaak geen idee. Terwijl dat juist je kompas is. Vanuit daar inspireer je je personeel om het uiterste uit hun zelf te halen. Niet op basis van manipulatie maar vanuit inspiratie. Om het voelbaar te maken moet je verhalen en metaforen vertellen. Intappen op de Why van je klanten en andere stakeholders. Dan wordt het voelbaar en daar creëer je loyaliteit mee.

    In veel organisaties is er een split gekomen en communiceren ze volledig het Hoe en het Wat. Er is geen hoger doel meer en het Why is fuzzy. Je wordt dan commodity en bent inwisselbaar. En je kunt alleen nog maar manipuleren, prijskortingen, productplus, etc.

    Dus ze moeten zoeken naar hun Why. Deze ligt altijd in het verleden in niet in de toekomst. Het is een ontdekking en ‘not an invention’.

Plaats een reactie

Je vindt me ook op:

Welkom op mijn blog

Leuk dat je hier bent! Je leest hier van alles over mijn leven. Privé en werk lopen door elkaar heen, net als in het echte leven ;)
-------------------------------------------------------------
Inspireren en kennis delen daar word ik blij van. Ik veroorzaak graag bewegingen. Dit doe ik door anders te kijken en te denken, door vaste patronen los te laten zodat nieuwe dingen ontstaan.
-------------------------------------------------------------
Geregeld spreek ik over de invloed van de netwerksamenleving op ondernemen en de samenleving.
-------------------------------------------------------------
Ik ben co-founder van:

Admium Fountainheads Permanent Beta Shareforce

Categorieën

Laatste twitter berichten