Nov 30

Innoveren met content zorgt voor veel bijvangst

De wens van de VPRO was om papier tot leven te wekken met audio en video. Weg met die lelijke en domme QRcodes. Met Layar kun je de vormgeving behouden en interactie toevoegen. De VPRO heeft inmiddels 20 gidsen met Layar gemaakt en veel ervaring opgedaan las ik op Lessons Learned van Fastmovingtargets.

Layar is een augmented reality applicatie die belevingen toevoegt, via de smartphone, aan offline items. Je start de applicatie op, je richt je camera, in dit geval op de VPROgids, en op je smartphone krijg je toegevoegde interactie, informatie, video’s of andere vormen.

VPRO gids met Layar

Interactive Papermaker
Klinkt mooi om je papier interactief te maken. Hoe doe je dat? Techniek is maar techniek als je er geen content aan toevoegt doet het niets. Leonieke Verhoog kreeg de opdracht, als interactive papermaker, om specifieke content te maken voor de VPROgids die met Layar tot leven moest komt. Ze kwam erachter dat interactief papier maken heel veel tijd kost. Ze moest achterhalen wat de onderwerpen in de gids zouden worden, gesprekken voeren met de schrijvers, daar unieke content bij zoeken, soms extra interviews maken. Zo vertelde Adriaan van Dis over het verschil tussen de Zomergast-gast en de –interviewer speciaal voor de Layar app. Na het lezen van een recensie kreeg je met Layar direct toegang tot de CD en kon je direct ook je eigen mening delen en vormen. Allemaal leuke nieuwe vormen van interactie tussen blad en lezer. Je moet unieke content bieden om de Layar gebruiker ook weer terug te laten komen in de volgende uitgave. Het resultaat viel wel wat tegen, de drempel is nog best hoog en het is best raar om met je mobieltje boven een magazine te hangen deelt Leonieke met ons.

Nog geen succes maar wel veel bijvangst
Het gebruik van Layar in de VPROgids is dan nog niet een doorslaand succes maar er is veel bijvangst. De nieuwe content kun ook ingezet worden op Facebook en Twitter. Leonieke maakte allerlei crossovers tussen TV en Radio, tussen schrijvers en programmamakers hierdoor is er nu een nieuwe workflow ontstaan. Iedereen is gefocust op het maken van extra en bijzonder materiaal voor zowel de website, als de gids en de socialmedia kanalen.

Door te pionieren en innoveren ontstaat er ook altijd bijvangst. Laat de cultuur van je organisatie meebewegen. Ga ontdekken, fouten maken en houd je ogen open voor de bijvangst.

Lessons Learned op Fastmovingtargets
Lees het hele verhaal van de VPRO op de site Fastmovingtargets. Dit is een dynamische bron van informatie voor de liefhebbers van tech, media, innovatie en communicatie. Lessons Learned is een nieuw onderdeel waar pioniers hun ervaringen delen, individuen of bedrijven die verder kijken dan de gebaande paden, die op zoek zijn naar nieuwe mogelijkheden, uitdagingen en modellen. Lees hier het hele verhaal van de VPRO, hoe zij layar in hun gids hebben verwerkt.

 

 

Plaats een reactie

Je vindt me ook op:

Welkom op mijn blog

Leuk dat je hier bent! Je leest hier van alles over mijn leven. Privé en werk lopen door elkaar heen, net als in het echte leven ;)
-------------------------------------------------------------
Inspireren en kennis delen daar word ik blij van. Ik veroorzaak graag bewegingen. Dit doe ik door anders te kijken en te denken, door vaste patronen los te laten zodat nieuwe dingen ontstaan.
-------------------------------------------------------------
Geregeld spreek ik over de invloed van de netwerksamenleving op ondernemen en de samenleving.
-------------------------------------------------------------
Ik ben co-founder van:

Admium Fountainheads Permanent Beta Shareforce

Categorieën

Laatste twitter berichten