Dec 5

Contentmarketing; het is een dun lijntje tussen educatie en promotie

Is pushmarketing dood? Het is niet zo dat niemand meer naar de tv kijkt of naar de radio luistert. Pushmarketing is niet dood. Het werkt best nog in bepaalde gevallen alleen bouw je er geen loyaliteit mee op, het is meer een vorm van manipulatie. De laatste jaren is er een extra laag bijgekomen, een laag die sales en leadgeneratie drastisch overhoop heeft gegooid. Deze social media-laag doet niets zonder content, doet niets als je niets toevoegt aan gesprekken die gaande zijn. Het is een laag waarmee je kunt bouwen aan lange termijn relaties met je klant, je kunt hiermee bouwen aan loyaliteit en retentie omzet. Alleen zonder content krijg je helemaal niets uit deze laag. En die content moet je zelf maken, verzamelen en publiceren, dat kun je niet uitbesteden. Het is voelbaar als het een trucje wordt. Steeds vaker wordt contentmarketing in de boardrooms besproken en veel bedrijven krijgen al een CCO (Chief Contentmarketing Officer). Contentmarketing moet in de haarvaten van de organisatie komen. Het hangt nu vaak onder marketing, maar als het een state-of-mind is van alle medewerkers dan krijg je veel meer touchpoints en contentmakers. Het is veel handiger als ook je salesforce van acht personen goed getraind met social media aan de slag gaat dan alleen de twee op marketing die het er een beetje bij doen. Dan heb je ineens tien professionals actief in de social media-laag.

62% heeft geen contentmarketing strategieUit een onderzoek van Outbrain en E-consultancy blijkt dat pas 38% van de onderzochte bedrijven (1300) een contentmarketingstrategie hebben. Dus 62% mist alle kansen die er liggen. Uit een ander onderzoek blijkt dat 60% van de benodigde informatie die je nodig hebt voor een aankoopbeslissing al verzameld is voordat men behoefte heeft aan een verkoper. Je kunt stellen dat Google en internet je verkoopadviseur zijn. En train je Google en internet wel voldoende? Vertel je ze wat ze aan je klant en je prospect moeten laten zien als ze op zoek gaan naar de benodigde informatie. Komen ze dan bij jou uit? Word je gezien als de kennishouder of word je gezien als een advertentie pusher? In dit tijdperk wil men eerst leren voordat je wilt kopen. Help je ze wel met dit leren? Het lijntje tussen educatie en promotie is heel dun en te snel stap je over het lijntje naar promotie. Hier zit de valkuil. Online komen ze jou eerder tegen dan jij hen. Je prospect zit volledig in de informatieverzamelmodus en staat dan nog niet open voor verkooppraatjes maar zoekt naar waardevolle content waar h/zij wat van leert. En bij wie zullen ze aankloppen voor de deal als ze voldoende geleerd en voldoende informatie hebben?

Maak jij al gebruik van alle kansen die contentmarketing biedt? Wat is jouw contentmarketing strategie voor 2013? Ik sta klaar om je te helpen!

 

Meer over contentmarketing op mijn Scoop-iT

 

 

Plaats een reactie

Je vindt me ook op:

Welkom op mijn blog

Leuk dat je hier bent! Je leest hier van alles over mijn leven. Privé en werk lopen door elkaar heen, net als in het echte leven ;)
-------------------------------------------------------------
Inspireren en kennis delen daar word ik blij van. Ik veroorzaak graag bewegingen. Dit doe ik door anders te kijken en te denken, door vaste patronen los te laten zodat nieuwe dingen ontstaan.
-------------------------------------------------------------
Geregeld spreek ik over de invloed van de netwerksamenleving op ondernemen en de samenleving.
-------------------------------------------------------------
Ik ben co-founder van:

Admium Fountainheads Permanent Beta Shareforce

Categorieën

Laatste twitter berichten